S provozováním webu HPmarket.cz nám pomáhají takzvané soubory cookies. Cookies slouží k přizpůsobení obsahu webu, měření funkčnosti stránek a pomáhají nám dosáhnout vaší maximální spokojenosti. Používáním tohoto webu souhlasíte s jejich použitím. OK Více informací
 
 
 
Kontakty
 
  Telefonické objednávky 728 707 709  (Po-Pá: 9-17 hod)
 
Vše o nákupu
 
O nás
 
  Přihlásit
     Počítače Notebooky Tablety Monitory Tiskárny Skenery Příslušenství Spotřební materiál Care Pack Software
 

Víte jak správně používat notebook?

Zapnout notebook a pustit se do práce nebo brouzdání na netu umí asi každý. Jak ho ale používat správně, tak abyste si neničili tělo není tak jednoduché. Udělejte něco pro své tělo a věnujte pár minut správnému nastavení.

Podívejme se napřed na pár příkladů:

Tohle je naprosto typický špatný příklad. Displej je příliš daleko od očí, záda jsou shrbená a ztuhlá a aby toho nebylo málo - horký spodek notebooku příliš hřeje stehna a klín. Polohou těla i špatným prokrvením celého organizmu si vyloženě říkáte únavu a bolesti. *

Tohle je zlepšení, ale pokud takhle budete u notebooku sedět dlouhodobě, problémy se stejně dostaví. Poloha těla stále není vzpřímená, při delší práci se nevyhnutelně dostaví ztuhlost a bolesti zad a hlavy.

Takto je to správně, tímto způsobem můžete bez větších problémů pracovat a nebudete se zbytečně trápit. Nemáte-li stojan na notebook nebo dokovací stanici, stejným způsobem mohou posloužit na sobě naskládané knihy.


* Když už není zbytí a musíte takto sedět, tak si zkuste alespoň notebook na klíně podložit nějakou deskou nebo velkou knihou, ať vás nepálí do stehen. Měli byste mít podepřenou horní i spodní polovinu zad, hlavu držte mezi rameny (nevysouvejte dopředu a nehrbte se) a nastavte si displej, tak abyste vše viděli pohodlně. Displej by neměl být moc daleko. Pokud potřebujete, podložte si něčím chodidla, ať jsou stehna v plus mínus horizontální poloze. Nepracujte takto déle, než je nezbytně nutné.


A teď se koukněme, jak na to:

Jak sedět při práci s notebookem

Naprostým základem je sedět ve vzpřímené poloze nebo v poloze s opřenými zády.

V obou případech by záda měla být zezadu podepřená ve spodní i horní části. Neměli byste mí potřebu vytahovat ruce dopředu, lokty by měly zůstávat podél těla a předloktí by měla být ve vodorovné poloze. Ramena by měla být uvolněná. Zápěstí byste měli mít opřené a měla by být rovně (ne ohnutá ani vytočená do stran).

TIP:

Pamatujte, že každý jsme jiný - co vyhovuje vašim kolegům, nemusí vyhovovat vám.

Hlava by měla být mezi rameny, neměli byste mít potřebu se předklánět a hrbit. Máte-li nastavitelnou židli, věnujte pár minut času jejímu polohování, abyste docílili dobré pozice pro sezení. Pokud takovou židli nemáte, vyzkoušejte různé klasické židle a vyberte si tu, která vám nejvíce vyhovuje. Můžete využít různé polštářky nebo podložky pro doladění.

Při práci se občas se zkontrolujte, jak sedíte, pokud něco nevyhovujte, cítítě bolesti nebo napětí, zkuste to přenastavit. Do nepohodlných nebo nepřirozených poloh můžete sklouzávat, aniž byste si to uvedomovali. Je to známka toho, že je potřeba něco přenastavit.

Poloha displeje

Obecně se říká, že displej notebooku by měl být daleko maximálně na vzdálenost natažené ruky. Záleží ale také na jeho velikosti a rozlišení, menší displej nebo displej s jemnějším rozlišením budete potřebovat mít trochu blíž. Prostě si displej umístěte tak daleko, aby vás to nenutilo se předklánět nebo hrbit, když budete potřebovat číst text a zároveň tak blízko, abyste nemuseli neustále otáčet hlavu do stran, abyste zjistili co je na obrazovce je zajímavého vlevo nebo vpravo.

TIP:

Nevíte-li si rady s naaranžováním správné notebooku , zkuste tuto šikovnou webovou aplikaci.

Zkuste si ho nastavit do takové výšky, že jeho horní hrana bude zhruba ve výši vašich očí. Pokud bude notebook na stole jen tak, tak toho pravděpodobně nedocílíte (bude asi příliš nízko). Řešení je buď speciální držák na notebook, nebo dokovací stanice. Pomoct si ale můžete prostým vypodložením notebooku knihami nebo časopisy. Pozor, aby byl notebook podložen pevnou a rovnou plochou tak, aby se nezakrýval přívod vzduchu pro ventilátor - notebook by se pak začal přehřívat a byl by tak i hlučnější.

Ohněte si víko tak, aby plocha obrazovky byla mírně skloněná (zakloněná dozadu), vrchní část aby byla dále než spodní.

Pokud bude displej moc nízko, bude vás to nutit se hrbit, pokud bude moc vysoko, budete se zase zaklanět a navíc budete mít příliš otevřené oči, které se budou časem vysušovat a začnou pálit. Najděte si zlatou střední cestu.

Jak nastavit parametry displeje

TIP:

Vyzkoušejte si praktickou aplikaci zdarma f.lux která vám šikovně mění vyvážení barev automaticky podle denní doby.

Nastavit si jas, kontrast, gamma a vyvážení barev je celá věda. Nebudeme se tu pouštět do detailů - pokud nejste grafický profesionál, který potřebuje mít přesně nakaliborvaný monitor, tak si asi vystačíte s nástrojem „Kalibrovat barvy displeje‌“ ve Windows v Ovládacích panelech. Informace o kalibraci displeje ve Windows 7 najdete zde. Další nastavení je často možné v uživatelském rozhraní ovladače grafické karty.

Obecně se doporučuje mít nastavený jas pro práci na 120 cd/m2 (pro práci při denním světle), teplotu bílé barvy na 6500K (D65). Kontrast si lidé často nastavují maximální, ale tohle už záleží na všem osobním vkusu. Zkuste experimentovat a vyberte si variantu, která vám nejpříjemnější.

Také si ověřte, že vám displej neodráží světlo z okna nebo z umělého osvětlení. Nejlepší metoda je obrazovku vypnout a na černé ploše snadno spatříte, kde se vám co odráží. Pak použijte záclony nebo žaluzie a popřesouvejte nebo přenastavte umělé osvětlení.

Osvětlení, teplota, hlučnost…

Další prvky, které mohou negativně ovlivnit pohodlí při práci s notebookem a způsobovat zdravotní problémy jsou přiliš nízká nebo vysoká teplota či průvan. V zimním období by teplota na pracovišti měla být 20 – 23°C, v letním 23 – 26 °C. Vysoká hlučnost snižuje schopnost soustředit se a zvyšuje chybovost (v kanceláři by neměl být vyšší hluk než 65 dB). Nedostatečné osvětlení pracovního místa unavuje zrak (pro kancelářské práce se obvykle doporučuje 500 lx).

Další faktory, které vám při práci s notebookem mohou negativně ovlivnit zdraví i pracovní výkon, jsou vlhkost (měla by být mezi 40 – 60%, příliš nízká může způsobit podráždění sliznice a kašel, příliš vysoká zase pocení), prašnost, stres, nevhodná nebo nedostatečná strava a nedostatečné doplňování tekutin a další. Bohužel ne vždy je možné všechny tyto věci ovlivnit, ale často se alespoň s něčím dá něco udělat.

Učiňte přítrž bolavým zádům a očím

Připojte si klávesnici a myš

Notebook je vytvořen hlavně proto, aby se dal snadno přenášet. Je prakticky nemožné u něj dosáhnout stejně komfortního pracovního prostředí jako u klasického počítače. Klávesnice je příliš malá a úzká, práce na touchpadu je příliš komplikovaná, nastavit všechno tak, abyste byli ve správné poloze, moc nejde. Čím menší notebook, tím je to samozřejmě horší.

Řešení, které je finančně nenáročné, je připojit k notebooku klasickou klávesnici a myš.

Okamžitě tím docílíte pohodlnějšího postavení rukou a předloktí, klávesnici a myš si snadno umístíte tam, kam potřebujete a navíc notebook a jeho obrazovku si uvolníte pro polohování podle potřeby.

Klávesnice, myši, cestovní sady

Použijte stojan na notebook s dokovací stanicí

Dostat displej notebooku do správné polohy, výšky a vzdálenosti je často výzva.

S trochou šikovnosti a kreativity můžete vystačit podkládáním notebooku knihami nebo něčím podobným. Ne vždy tím ale dokážete docílit správné pozice, problém může být hlavně vzdálenost displeje od očí, především u notebooků s menším displejem.

Elegantní a praktické řešení je pořídit si stojan na notebook, kde si již displej velmi snadno nastavíte, jak potřebujete.

Ještě větší komfort vám přinese použití dokovací stanice, čímž se zbavíte neustálého otravného připojování a odpojování všech možných kabelů.

Stojany a dokovací stanice

Připojte si monitor

Displeje notebooků jsou oproti klasickým monitorům samozřejmě malé, kvůli kompaktnosti celého zařízení. Abyste si neničili oči a dobře viděli, musíte je mít blízko očí, ale ani to vám mnoho komfortu nepřinese. Pracovní plocha bude i tak moc malá. Na krátkodobé činnosti to vadit nebude, ale na delší dobu už to nebude to pravé ořechové. Problém vyřešíte tím, že si k notebooku připojíte externí monitor. Takovou možnost dnes umožňují prakticky všechny notebooky. Máte-li málo místa na stole, můžete mít notebook položený zavřený někde v rohu nebo za monitorem, ale pokud je to možné, zkuste ho nechat otevřený a používejte při práci oba displeje. Velmi rychle zjistíte, že je to praktické a pohodlné, na displeji notebooku můžete mít například puštěný emailový program a na monitoru další programy, se kterými pracujete.

Monitory

Závěrem

TIP:

Měňte polohy při práci s notebookem. Pokud můžete, zkuste to občas „na stojáka.“

I když si dáte záležet a vše si pěkně poctivě nastavíte do správných a pohodlných poloh, nebudete mít vyhráno. Budete-li totiž dlouho sedět v jedné statické, byť správné, poloze, časem se nevyhnutelně dostaví ztuhlost a únava. Odborníci na ergonomii proto doporučují pracovní pozici čas od času měnit. Ideální je mít nastavitelný stůl, jehož pracovní desku si můžete posouvat nahoru a dolů. S takovým stolem můžete párkrát za den vyjet nahoru a židli dát pryč a zkusit na chvíli pracovat ve stoje.

A poslední tip na konec:

Pořízení notebooku znamená, že budete více dostupní a moci pracovat v situacích, ve kterých to dříve nešlo. Díky masivnímu rozšíření notebooků jsou tak lidé u počítače čím dál více a to je často podstata mnohých zdravotních problémů. Zkuste se občas aspoň na chvíli zvednout a projít ven nebo popovídat s kolegy či s rodinou!

publikováno: 28.07.2016, autor: Tomáš Berger
Facebook
Mapa webu  |  Podmínky použití
© 1999 - 2017 HPmarket.cz